Selasa, 18 Julai 2017

Hijau Kuning 'Kilang' Pengeluaran Pemain Muda





Pasukan KEDAH bukanlah asing dalam melahirkan pemain-pemain muda berpotensi dari tahun ke tahun.Sejak 1987 mengikut laporan arkib telah bermula ketika era Arwah Dato Ahmad Basri Akil.Sebab itulah beliau digelar Bapa Pembangunan Bola Sepak Kedah.

Dato Paduka Hj Ahmad Basri Akil
Bapa Pembagunan BolaSepakKedah


Beliau kemudian melakukan tranformasi pada 2004 dengan Kedah kembali kepada visi asal iaitu mengeluarkan pemain-pemain muda.Bersama kemajuan kini seperti adanya Piala Belia,Piala Presiden dan Liga Super,Kedah terus pesat membangun lebih jauh berbanding negeri lain dalam proses development youth player. Tapi bagaimana?

Pasukan Kedah banyak mendapat manfaat dari dari beberapa kejohanan seperti Piala Menteri Besar Kedah,Sukda (Sukan Negeri Kedah),Liga Bola Sepak Rakyat (Zon Utara),Liga Peringkat Sekolah-Sekolah dan dari akademi-akademi contoh ARFA (Akmal Rizal Football Academy) dalam menghasilkan pemain-pemain baru sebagai pelapis.Dah banyak kita mendengar 4 anak muda berpeluang berlatih di Cardiff, 3 anak muda Kedah berlatih di Perth Glory dan banyak lagi.

Ini semua sedikit sebanyak membantu pasukan utama Kedah dalam memperkenalkan pemain-pemain produk baru melalui penyertaan bermula skuad Belia Bawah 19 tahun diikuti skuad Presiden Bawah 21 tahun.



Tahun 2017,pasukan Belia Kedah iaitu bawah 19 tahun telah merekrut hampir 85% muka baru untuk diserapkan.Rata-rata dari pemilihan terbuka dan majlis sukan negeri Kedah.Mereka akan bersaing dalam kejohanan Belia 2017.Ia platform terbaik Kedah untuk terus maju dalam bola sepak dari peringkat akar umbi.

Piala Presiden pula adalah kejohanan untuk bawah 21 tahun.Sama seperti pasukan Piala Belia,pasukan ini dibentuk berasaskan kualiti dari skuad Belia sendiri (pemain diserap naik ke fasa berikutnya),dari sesi pemilihan terbuka,majlis Liga Rakyat atau Liga Sukda dan ada dari SSBJ atau Sekolah Sukan Malaysia.

Disini sebenarnya bukan mengenai kejohanan didalam pertandingan (kerana semua pasukan ada projek sama seperti Kedah) maksud tersirat penulis adalah KEBERANIAN Kedah yang cepat memberi peluang.Dari Belia ke Presiden dan dari Presiden ke Utama.Visi serta keutamaan Kedah dalam mencapai kemajuan seiring pembangunan ini adalah resepi terbaik.

Disini penulis menerangkan serba sedikit bagaimana konsep "Youth Development" kita dihasilkan.Ia bukanlah mengambil masa yang singkat untuk kita nikmati hasilnya.Seperti menanam padi dan menunggu hasil tuainya,begitu juga Kedah.Kesabaran melatih bakat-bakat baru ini semakin berjaya malah dicemburui pihak lawan.Penulis yakin Kedah akan terus melahirkan pemain-pemain muda dimasa akan datang.


Sumber : BuletinHijauKuning
Share:

0 Komen:

Catat Ulasan

Follow us

Interstitial ads

Sedang Online

Blogroll

Iklan

Artikel Terkini

Gol RABONA Padu YASHIR PINTO

Pengikut

Jumlah Paparan Halaman

Like pages kami

Arkib Blog

Sponser