Ahad, 23 Julai 2017

PERTEMBUNGAN DERBI UTARA | KEDAH TUNDUKKAN PENANG DI LAMAN SENDIRI




Perlawanan Liga Super ke-18 malam tadi menyaksikan Kedah menumpaskan Pulau Pinang 2-0 dalam aksi derbi utara di Stadium Batu Kawan.Dengan kemenangan itu,Kedah kekal dikedudukan ke-2 manakala Pulau Pinang kekal dikedudukan tercorot Liga.Ikuti laporan perlawanan dari kami.

PERMULAAN PERLAWANAN

Kedah memulakan perlawanan dengan formasi 4-14-1 dengan merehatkan beberapa tonggak seperti Baddrol Bakhtiar dan Khairul Helmi Johari.Fakri Saarani,Syawal Nordin,Zac Anderson kembali memulakan aksi `starting` selepas diketepikan perlawanan lalu.3 trio utama,Liridon-Sandro-Ken diturunkan dalam kesebelasan utama.

Zainal Abidin Hassan menurunkan kesebelasan utama sewaktu Penang menang keatas Melaka United tempoh hari.Turun dengan formasi 4-1-4-1 juga,ZAH meletakkan Mark Hartmann sebagai targetman manakala Faiz Subri dan Nigel sebagai inside forward.

PENANG KOMPAK DALAM BERTAHAN,KEDAH KUASAI PERMAINAN


Sumber : kedah FA


Kedah seperti perlawanan yang lalu jelas menguasai perlawanan dengan baik.Kali ini permainan Kedah lebih tersusun terutama bahagian backline yang lebih cepat release bola berbanding perlawanan terdahulu.Liridon kerap berlegar di halfspace untuk menjadi titik permulaan serangan.Disini kredit harus diberikan kepada Liridon kerana usaha itu sekaligus meringankan beban Hanif yang beraksi lone pivot.Hanif sangat baik dalam kawalan bola dan beliau juga bijak layoffs ketika Liridon dan Sandro mencari sudut sesuai menerima hantaran.Berbalik kepada serangan Kedah,Liridon dan Sandro kerap kali cuba ekploitasi zon 14 namun tergendala kerana lawan juga sangat kompak.Penang akan tweaks 5-4-1 ketika menerima ancaman.Banyak hantaran through ball Kedah mudah dipatahkan.Beberapa cubaan jauh juga tidak membuahkan hasil.Fakri agak loose dalam permainan.

Penang sesekali mengancam Kedah menerusi counter attack melalui wide area.Faiz dan Nigel menjadi titik serangan mereka namun kekurangan support mencukupi membataskan serangan tuan rumah.

KEDAH OFFENSIVE MODE,PENANG LOOSE POSITIONING

Sumber : Kedah FA


Kedah terus melancarkan serangan dan selepas sejam perlawanan,Ken Ilso menyudahkan peluang terhidang susulan bola rebound.Ia hasil situasi freekick oleh Sandro sebelum itu dan Ilso mudah menewaskan penjaga gol lawan untuk 1-0.

Baddrol yang masuk mengantikan Fakri terus menjaringkan gol ke-2 untuk Kedah.Situasi bermula selepas Kedah berjaya menarik pertahanan lawan keluar positioning selepas mendahului 1 gol.Ken yang bertindak sebagai decoy lebih menyerlah pada babak kedua.Menyedari Penang cuba meningkat intensiti mencari gol penyamaan,serangan balas Kedah berjaya menghasilkan gol kedua hasil lorongan Ken Ilso kepada Baddrol.

FARHAN ABU BAKAR ONFORM

Kedah juga patut berterima kasih kepada penjaga gol Farhan Abu Bakar selepas aksi cemerlang pemain itu.Beberapa kali menang situasi 1v1 sekaligus berjaya menghalang gawang beliau dibocori.Beliau juga tampak semakin yakin selepas melalui 3 perlawanan berterusan.

Kejayaan malam tadi menyaksikan Kedah berjaya menamatkan kemarau tanpa kemenangan keatas Penang di laman lawan sejak 2010.



HIGHTLIGHT | LIGA SUPER 2017 | 22 JULAI 2017 | PENANG VS KEDAH

                Sumber video : Kedah FA-persatuan bolasepak kedah-



Sumber : BHK
Share:

0 Komen:

Catat Ulasan

Follow us

Interstitial ads

Sedang Online

Blogroll

Iklan

Artikel Terkini

Gol RABONA Padu YASHIR PINTO

Pengikut

Jumlah Paparan Halaman

Like pages kami

Arkib Blog

Sponser